Charlie Larouche-Potvin
"Afin de grandir comme artiste, j’entre dans une relation intime avec la matière. Le verre est vivant. Par lui-même, il évolue et se transforme. Il faut en prendre soin, l’écouter et être attentif en sa présence sans quoi il est impossible d'apprendre à le connaitre. En engageant cette relation, cette danse avec la matière en fusion, j’apprends sur ses défauts et ses qualités mais surtout à bouger suivant son rythme.
C’est par la fabrication d’objets inspirées des traditions vénitiennes que j’engage une conversation avec le verre. Ces objets délicats, fabriqués depuis des siècles sur l’île de Murano, démontrent par la chorégraphie qu’exige leur fabrication, tous les caprices et toutes les vertus de la matière." |
My passion for the glassblowing process began at Espace Verre in 2017 where I graduated from in 2020. Since then, I strive perfect my technical abilities through my strong love for the venetian glass blowing techniques and the history they carry. These delicate objects, made for centuries on the island of Murano, demonstrate through the choreography required for their manufacture, all the whims and virtues of the material. I’ve had the chance to learn from various renowned glassblowers around the world. My latest travels brought me to Murano, where I had the opportunity to assist and learn from David Fuin, one of the last working true Maestro from Murano. My growing expertise in the venetian glass technique allowed me to be finalist in the ''Prix François-Houdé'' 2021 and 2022 as well as the RBC award for glass 2022 and 2023. I am now an artist in residency at the Harbourfront Center. “To grow as an artist, I enter an intimate relationship with the material. The glass is alive. It must be taken care of, listen to and require attention and adoration. Through this relationship with the molten material, I learn to move as one with this blazing and magnificent fluid.’’ |